Τρίτη, 20 Μαρτίου 2012

Σχετικά με τον «δεύτερο φάρο»



Κυρία διευθύντρια,

Με πολύ ενδιαφέρον και ευχάριστη έκπληξη διάβασα στην έγκριτη εφημερίδα σας [ΑΝΑΤΟΛΗ], στο φύλλο της 14ης Μαρτίου 2012, την επιστολή του κυρίου Μανώλη Άρχου προς τον δήμαρχο Αγίου Νικολάου που είχε τίτλο «Οι δυο φάροι».

Η επιστολή όπως θα είδαν οι αναγνώστες σας αναφερόταν πραγματικά σε δυο φάρους. Έναν κυριολεκτικό, εκείνον του Αγίου Ιωάννη στη θέση «αφορεσμένος», και τον άλλον τον συμβολικό, τον μεταφορικό φάρο της γνώσης,  εκείνον του 1ου Γυμνασίου Αγίου Νικολάου.

Ο επιστολογράφος σας αναφερόμενος στο ιστορικό κτήριο του 1ου Γυμνασίου το χαρακτηρίζει στην επιστολή του «κειμήλιο» και «ακρόπολη αυτού του τόπου». (…) «Κτίριο, που στέγασε τη μεταλαμπάδευση της γνώσης, με δουλεμένες πέτρες της στεριάς χτίστηκε, με την αλμύρα ή και το κύμα της θάλασσας λούζεται, γαλάζιο τ' ουρανού τ' ακουμπάει, ανέμοι λυσσομανούν πάνω του, ξεφωνητά σημερινών και αλλοτινών νεανικών ενοίκων του αφουγκράζεται και θυμάται κι είναι κι αυτό κειμήλιο πιότερο ιερό».

Τον κύριο Άρχο δεν τον γνωρίζω ούτε εξ όψεως. Ήρθε στο γραφείο μου στο 1ο Γυμνάσιο την ώρα που ήμουν απασχολημένος με την παράδοση στους γονείς των βαθμών του β’ τριμήνου, όπως με πληροφόρησε η γραμματέας του σχολείου, και αφού ενημερώθηκε για τη δραστηριότητά μου, άφησε την επιστολή που δημοσιεύσατε στο γραφείο μου και έφυγε.

Δυστυχώς, έτσι, έχασα την ευκαιρία να τον ευχαριστήσω, για τις ωραίες και πολύ συγκινητικές αναφορές που έκανε αναφερόμενος στο 1ο Γυμνάσιο, και να του κάνω  μια ξενάγηση στους χώρους, όπως αυτοί είναι σήμερα. Είδα στην επιστολή ότι αναφέρεται στον Κρούστα και υποθέτω ότι θα έχει και ο ίδιος τελειώσει το ιστορικό αυτό σχολείο και ενδεχομένως θα είχε κάποια πράγματα να θυμηθεί. Ίσως, έτσι, κατά κάποιον τρόπο να του ανταπέδιδα τις φιλοφρονήσεις.

Θα ήταν όμως για μένα και μια ευκαιρία να του δείξω τις αίθουσες που βάζουν νερά και οι μαθητές με τους καθηγητές τους κάνουν μάθημα σε βρεγμένο δάπεδο μιας και την ημέρα που ήρθε έβρεχε και τα νερά είχαν καταλάβει μεγάλο μέρος της αίθουσας του Γ4. Δεν θα είχα λόγους να του κρύψω την αγωνία μου, μαζί και το φόβο, για τους ποτισμένους σοβάδες στις οροφές κάποιων άλλων τάξεων που κινδυνεύουν να βρεθούν στα κεφάλια των μαθητών ενώ παρακολουθούν το μάθημα. Ίσως, ακόμα, να παρατηρούσε το νερό να βγαίνει από την πρίζα στην αίθουσα των Γαλλικών γιατί δυστυχώς έβρεχε αυτή τη μέρα.

Πραγματικά συμφωνώ κι εγώ μαζί του για την αισθητική αποκατάσταση της αρχικής όψης του κτηρίου. Και εγώ, ομολογώ, είχα διαβάσει την παρατήρηση στο βιβλίο της πόλης για την αφαίρεση του ρολογιού από την κορυφή του κτηρίου για λόγους στατικότητας. Μου έκανε εντύπωση πώς δεν σκέφτηκε κάποιος σήμερα το αυτονόητο. Το ότι δηλαδή η σημερινή τεχνολογία επιτρέπει τη λειτουργία του ίδιου ρολογιού με μια πλακέτα βάρους τριακοσίων γραμμαρίων αντί των τόνων του αρχικού που επιβαρύνουν τη στατικότητα του κτηρίου.

Ας είμαστε ρεαλιστές όμως. Με την καθ’ ύψος ανάπτυξη της πόλης η επανατοποθέτηση του ρολογιού δεν μπορεί να επαναφέρει την εικόνα του κτηρίου όπως αυτό φαίνεται στη φωτογραφία που δημοσίευσε με την επιστολή του ο κ. Άρχος, χωρίς αυτό να εκληφθεί ως αντίθετη άποψη στην πραγματικά ωραία του πρόταση.

Η υψηλή αισθητική του κτηρίου δημιουργεί, ασφαλώς, και θετική στάση στους μαθητές και περηφάνια και άλλα ανάλογα συναισθήματα στους κατοίκους της πόλης και τους επισκέπτες. Όμως το σχολείο έχει κύριο λόγο ύπαρξης την παραγωγή εκπαιδευτικού έργου. Και είναι ποιοτικό όταν είναι αποτελεσματικό και δεν σπαταλά τον εκπαιδευτικό χρόνο σε μη εκπαιδευτικές δραστηριότητες. Η ποιότητα, επίσης, συναρτάται με τις καινοτόμες δράσεις που εφαρμόζει, την ποικιλία των μεθόδων που  χρησιμοποιούνται, όταν αξιοποιούνται οι πολλαπλές αναπαραστάσεις στη διδασκαλία και η διερευνητική μάθηση, όταν το λεγόμενο «παραπρόγραμμα» εξαλείφεται.  Ένα ποιοτικό σχολείο παρέχει τα μέσα στους εκπαιδευτικούς για να οργανώσουν το μάθημα χρησιμοποιώντας τουλάχιστον ότι προβλέπεται από τα αναλυτικά προγράμματα. Δεν είναι το «νέο σχολείο του 21ου αιώνα» που πιλοτικά δοκιμάζεται σε 68 Γυμνάσια φέτος και αναμένεται να γενικευτεί του χρόνου που θα απαιτήσει αίθουσα πολλαπλών χρήσεων. Τη χρειάζεται και το σημερινό. Η αίθουσα πολλαπλών χρήσεων είναι εκ των ων ουκ άνευ για το σχολείο σήμερα.

Το σχολείο μας κύριε Άρχο, δυστυχώς, είναι το μόνο από τα σχολεία της πόλης που δεν διαθέτει αίθουσα πολλαπλών χρήσεων. Είμαι σε θέση να σας περιγράψω μια σελίδα δραστηριότητες που δεν γίνονται ή που γίνονται «εκ των ενόντων» εξ αιτίας του γεγονότος αυτού. Δραστηριότητες που τελικά αποβαίνουν σε βάρος της ποιότητας της παρεχόμενης εκπαίδευσης

Ευλόγως θα με ρωτήσετε: και γιατί δεν τη ζητάτε από το Δήμο που έχει την ευθύνη των σχολικών κτηρίων; Μήπως δεν υπάρχει εφικτή λύση; Μήπως η οικονομική συγκυρία δεν το επιτρέπει; Θα ήθελα να ξέρετε κύριε Άρχο ότι και τη ζητάμε κατ’ εξακολούθηση από την αρχή του χρόνου και χώρο έχουμε υποδείξει και το σχολείο μας λόγω Καλλικρατικής λειτουργίας επέστρεψε στο Δήμο, τον Ιούλιο του 2011, 37.000 €. Οι 15.000 € που απαιτούνται για τη διαμόρφωση του χώρου που υποδείξαμε αντί να θεωρηθεί ως μια κίνηση ανταπόδοσης έντιμης και ειλικρινούς συμπεριφοράς έχει γίνει λόγος εμπαιγμού του διευθυντή του σχολείου, αφού έχει εξαναγκαστεί αυτός σε περιφορά από «γραφείου εις γραφείον» παρακαλώντας για τα αυτονόητα.  Ολοχρονίς μελετάται το θέμα και κατόπιν… επαναμελετάται. Πώς θα μπορούσαν να ερμηνευτούν οι ομόφωνες αποφάσεις συμβουλίων που μας κοινοποιούνται, με παρόντες τους πέντε από τους έντεκα, για «μια συνολική μελέτη» μετά από επτά μήνες λειτουργίας του σχολείου κ.α. Αδυνατώ, πιστέψτε με, να αντιληφθώ τον τρόπο σκέψης τους. Τα αυτονόητα που αφορούν ένα δημόσιο σχολείο έχουν καταντήσει, ενδεχομένως στο μυαλό κάποιων, να αποτελούν αντικείμενο παραχωρήσεων ή να εκλαμβάνονται ως προσωπικές εξυπηρετήσεις.

Ειλικρινά λυπάμαι κύριε Άρχο που γίνατε αφορμή να αναδειχθούν εξ αιτίας της ωραίας σας πρωτοβουλίας και κάποια πράγματα που ασφαλώς δεν γνωρίζατε και που μαθαίνετε, υποθέτω, κάτω από αυτές τις συνθήκες. Πραγματικά θα σας ήμουν ευγνώμων αν θα μπορούσατε να μου υποδείξετε κάποιες άμεσες ρεαλιστικές λύσεις για τα προβλήματα που ανέφερα και τα οποία κατά τη γνώμη μου, ας μου το επιτρέψετε, είναι ιεραρχικά ψηλότερα από την επανατοποθέτηση του ιστορικού ρολογιού.

Είμαι πάντως στη διάθεσή σας, όποτε το θελήσετε, να σας υποδεχθώ και να σας ξεναγήσω στους χώρους του σχολείου, να ακούσω προσεχτικά τις όποιες παρατηρήσεις σας και να επιβεβαιώσω επιτόπου όλα όσα ισχυρίστηκα παραπάνω.

Άγιος Νικόλαος 15 Μαρτίου 2012
Με ειλικρινή αισθήματα
Ιωάννης Ευαγγ. Σταμέλος, Μαθηματικός
Διευθυντής 1ου Γυμνασίου Αγίου Νικολάου

Δεν υπάρχουν σχόλια: