Τρίτη 14 Ιουλίου 2009

Επιμεριστική ιδιότητα

Ας υποθέσουμε ότι συλλαμβάνεται ένας έλληνας κλέφτης στο Παρίσι και την άλλη μέρα ένας ακόμα στη Μασσαλία. Θα μπορούσε κανείς να βγει στα μέσα ενημέρωσης της Γαλλίας και να πει ότι οι έλληνες είναι κλέφτες; Ας πούμε, πάλι, ότι σε μια γωνιά των Αθηνών ένας δαιμόνιος ρεπόρτερ ρωτάει δέκα περαστικούς και εισπράττει ομοιόμορφα την απάντηση ότι δεν υπάρχει Θεός. Θα μπορούσε να συμπεράνει ότι οι Αθηναίοι δεν πιστεύουν στην ύπαρξη Θεού;

Η Περιγραφική Στατιστική, όπως και η Δυναμική και οι Πιθανότητες, αποτελούν εργαλεία για την επιστήμη στο σύνολό της και χρησιμοποιούνται για να γίνονται εκτιμήσεις και προβλέψεις. Η επιστήμη έχει προβλεπτικό χαρακτήρα. Και η συμμετοχή της Στατιστικής στα αποτελέσματα, στην αξιοπιστία, και την εγκυρότητα των εκτιμήσεων που κάνουν σχεδόν όλες οι επιστήμες είναι πολύ σημαντική.

Πολλά έχουν λεχθεί για να θίξουν την αξιοπιστία του εργαλείου, όπως ο γνωστός ορισμός που θέλει τη Στατιστική ως την επιστήμη εκείνη η οποία μπορεί να σου δώσει όποια απάντηση θέλεις, αρκεί να της κάνεις την κατάλληλη ερώτηση.

Ο Ντισρέλι έλεγε: Υπάρχουν τριών ειδών ψέματα, τα ψέματα, τα διαβολικά ψέματα και οι στατιστικές.

Βασικά όταν μιλάμε για στατιστική στο μυαλό μας έχουμε τις δημοσκοπήσεις των κομμάτων. Και είναι αλήθεια ότι τα αποτελέσματα των δημοσκοπήσεων χρησιμοποιούνται και για προπαγάνδα.

Οι δημοσκοπήσεις χρησιμοποιούν ένα μικρό μέρος του πληθυσμού για να γενικεύσουν τα συμπεράσματα. Να βγάλουν συμπεράσματα για ολόκληρο τον πληθυσμό. Και πράγματι, όταν το δείγμα είναι επαρκές, αντιπροσωπευτικό του πληθυσμού, και η δειγματοληψία γίνεται σύμφωνα με τους κανόνες της Στατιστικής, τα συμπεράσματα, με κάποιο πολύ μικρό ποσοστό λάθους, γενικεύονται σ’ ολόκληρο τον πληθυσμό.

Η επιμεριστική ιδιότητα, πάλι, ιδιότητα γνωστή από τα Μαθηματικά, λέει ότι μπορείς να πολλαπλασιάζεις με τον ίδιο συντελεστή ομοιόμορφα και ενιαία όλα τα μέρη ενός αθροίσματος, ενός όλου, όταν το όλο έχει συντελεστή τον ίδιο πολλαπλασιαστή. Το όλο στην προκειμένη περίπτωση είναι η Κρήτη. Τα μέρη οι τέσσερις νομοί και ο πολλαπλασιαστής η εγκληματικότητα και η παραβατικότητα. Δεν πολλαπλασιάζονται όμως όλοι με τον ίδιο συντελεστή. Πώς να το κάνουμε; Γιατί τεράστια απόσταση χωρίζει το Λασίθι από τους άλλους νομούς στα καουμποϊλίκια. Το ειρωνικά αποκαλούμενο «φιλήσυχο Λασίθι», στο οποίο η ελάχιστη παραβατικότητα είναι εισαγόμενη.

Πάει πολλή, λοιπόν, να πιάνεις δυο φυγόδικους, δυο εγκληματίες, δυο κακοποιούς, στο χωριό σου και να βγαίνεις να λες «η Κρήτη καταφύγιο κακοποιών», να γενικεύεις δηλαδή χωρίς επαρκή στοιχεία. Ο επιμερισμός –ο οποίος είναι η βάση του λαϊκισμού- μπορεί εσένα να σ’ ανακουφίζει. Αλλά κρύβει ιδιοτέλεια. Και μάλιστα όταν κόπτεσαι πως για σένα είναι «πάνω απ’ όλα η Κρήτη». Ποια ακριβώς Κρήτη εννοείς; Το νομό σου μήπως τον ταυτίζεις με την Κρήτη;

Αρκετές φορές η καθολικότητα χρησιμοποιείται για εμφαντικούς λόγους. Για να δοθεί έμφαση στο πρόβλημα. Λέμε ότι όλοι αδέλφια είμαστε, αλλά δεν είμαστε όλοι ίδιοι. Άλλο πράμα όλη η Ελλάδα μια φωνή, όλη η Ελλάδα μια γροθιά, όλη η Ελλάδα καίγεται και άλλο όλη η Κρήτη καταφύγιο κακοποιών. Έεε όχι, οι κακοποιοί έχουν σε συγκεκριμένα μέρη στην Κρήτη τα λημέρια τους και δεν είναι όλη η Κρήτη καταφύγιο κακοποιών. Μαγκιά είναι να μας πείτε που ακριβώς είναι τα λημέρια των κακοποιών στην Κρήτη και όχι να λαϊκίζετε και να ισοπεδώνετε επιμερίζοντας, γιατί ενδεχομένως φοβάστε να πείτε τα πράγματα με το όνομά τους.

Δεν υπάρχουν σχόλια: