Παρασκευή, 4 Μαρτίου 2016

Γιάννης Σμαραγδής στο τελευταίο τεύχος της "Αμάλθειας"

Ο σκηνοθέτης Γιάννης Σμαραγδής κατάγεται από τις Γωνιές Μαλεβιζίου. Μεγάλωσε στο Ηράκλειο. Σπούδασε σκηνοθεσία στην Ελλάδα και το Παρίσι. Την εμφάνισή του στον κινηματογράφο έκανε, το 1972, με την μικρού μήκους ταινία «Δυο τρία πράγματα». Έχει διδάξει στο Πάντειο και σε σχολές κινηματογράφου. Έχει εκδώσει τα βιβλία «Γεωγραφία του μη ορατού» (1995), «Καβάφης-λογοτεχνική μορφή του σεναρίου Καβάφης» (1996) και το διήγημα «Η ελαφίνα της πλατείας Χαλανδρίου» (2006). Έχει γυρίσει τις ταινίες «Κελί Μηδέν» (1975), «Καλή σου Νύχτα κυρ’ Αλέξανδρε» (τηλεταινία) (1981), «Το τραγούδι της Επιστροφής» (1983), «Η δε πόλις ελάλησεν» (σειρά ντοκιμαντέρ) (1993), «Καβάφης» (1996), «El Greco» (2007), «Αναζητώντας τον Ιωάννη Βαρβάκη» (ντοκιμαντέρ) (2009) και «Ο Θεός αγαπάει το χαβιάρι» (2012).
...
-Οι δοκιμασίες γιγαντώνουν την Ελλάδα; Σε κάποιο άρθρο σας χρησιμοποιείτε μια ρήση του Καζαντζάκη. Λέτε «Όσο για την Ελλάδα – για να γυρίσουμε στον Καζαντζάκη – «αυτή ’ναι αιώνια και θα βγει κι από τούτη τη δοκιμασία, γιγαντωμένη». Πιστεύετε ότι οι δοκιμασίες για την Ελλάδα έχουν προκαθορισμένα αποτελέσματα; Είστε αισιόδοξος;
-Βεβαίως και είναι προκαθορισμένα. Η Ελλάδα είναι αιώνια. Και γιγαντώνεται από τις δυσκολίες. Τo ζήτημα είναι πόσο νωρίς το καταλαβαίνουν οι Έλληνες ώστε να πράξουν το πρεπό, όπως λέμε στην Κρήτη, on time. Στον χρόνο που πρέπει. Συνήθως αργούμε. Για να δούμε αυτή τη φορά, αυτό το βάρβαρο χτύπημα που μας κάνουν οι δανειστές μας μήπως μας συνεφέρουν και αρχίσουμε να συμπεριφερόμαστε σαν ανώτεροι Έλληνες. 
...
-Υπάρχουν καλοί νέοι δημιουργοί του κινηματογράφου στην Ελλάδα σήμερα ώστε να  περιμένουμε μια μεγάλη εκπροσώπηση στο εξωτερικό; Ή η περίπτωση η δική σας και του Λάνθιμου είναι μεμονωμένες, εξαιρέσεις στον γενικότερο κανόνα;
-Ο ελληνικός κινηματογράφος ανθεί. Τα νέα ταλέντα, οι νέοι κινηματογραφιστές, είναι σπουδαίοι, το ξαναλέω, αλλά σε λάθος χωράφι. Όταν θα μπουν στο σωστό χωράφι, όταν θα βρουν τις αγιασμένες ρίζες μας, που είναι η μεγάλη ελληνική θεματολογία, που από μόνη της είναι οικουμενική, τότε θα έχουμε έναν λαμπρό διεθνή κινηματογράφο που θα είναι χρήσιμος στη χώρα μας και στους ανθρώπους της παγκόσμια κοινότητας. Λίγο τα παιδιά είναι με τις μόδες. Είναι φυσικό. Πρέπει κάποια στιγμή να φύγουν κι απ’ αυτές και να σκάψουνε το χωράφι που έχει από κάτω κρυμμένους θησαυρούς.

Η πλήρης συνέντευξη στην "Αμάλθεια"

Δεν υπάρχουν σχόλια: