Πέμπτη 31 Μαΐου 2012

Μοντέρνα Σταχτοπούτα


Οι ελληνικοί νόμοι της Φυσικής
Tου Aποστολου Λακασα
Συμφέροντα, συντεχνιασμός, λαϊκισμός. Τα τρία κακά της μοίρας της μεταπολιτευτικής (και όχι μόνο) Ελλάδας αποτυπώθηκαν απτά στο ζήτημα του «λάθους» υποερωτήματος στη Φυσική κατεύθυνσης, στην οποία εξετάστηκαν χιλιάδες φετινοί υποψήφιοι για ιατρικές, πολυτεχνεία και άλλες σχολές θετικών επιστημών. Ποιος φταίει για τα εξεζητημένης δυσκολίας θέματα και τις παλινωδίες της Κεντρικής Επιτροπής Εξετάσεων, η οποία στην αρχή ακύρωσε το υποερώτημα Γ4 της Φυσικής υπό την πίεση της Ενωσης Ελλήνων Φυσικών και τρεις ημέρες μετά το... «ξεακύρωσε»; Η επιπολαιότητα και αβελτηρία που επέδειξε η ΚΕΕ δεν μπορούν να κρύψουν τον κρυφό πόλεμο συμφερόντων που παίζεται κάθε χρόνο εις βάρος των υποψηφίων και των γονιών τους.
Συνολικά, όπως υπολογίζει στην τελευταία του έρευνα το Κέντρο Ανάπτυξης Εκπαιδευτικής Πολιτικής της ΓΣΕΕ, ένα δισεκατομμύριο ευρώ δίνουν κάθε χρόνο οι γονείς για την εξωσχολική υποστήριξη των μαθητών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Τα περίπου 800 εκατ. πηγαίνουν σε οργανωμένα φροντιστήρια και τα υπόλοιπα 200 εκατ. σε ιδιαίτερα μαθήματα. Οταν το παιδί φθάσει στο Λύκειο, οι γονείς, με θυσίες, το στέλνουν σε φροντιστήριο προετοιμασίας στα μαθήματα που εξετάζονται στις εισαγωγικές για τα ΑΕΙ. Εύλογα, εν μέσω οξύτατης κρίσης, ευνοούνται τα οργανωμένα φροντιστήρια, που κοστίζουν λιγότερο σε σχέση με τα ιδιαίτερα. Ενδεικτικά, για ένα οκταμελές τμήμα της Γ΄ Λυκείου κάθε μαθητής πληρώνει 4.000-4.500 ευρώ ετησίως, ενώ η ταρίφα των ιδιαίτερων μαθημάτων ξεκινά από 30 ευρώ την ώρα και ξεπερνά τα 100 ευρώ.
Και όπως συμβαίνει παντού, και στην εκπαιδευτική αγορά, το καλό όνομα (π.χ. του φροντιστηρίου ή του καθηγητή που κάνει ιδιαίτερα) χτίζεται αργά, αλλά απαραίτητη είναι -κάπου κάπου- και μία διαφημιστική ένεση. Τι καλύτερο, λοιπόν, από μία θέση περιωπής σε επιτροπές, σωματεία, ενώσεις, τα οποία έχουν βαρύνοντα λόγο στις κρίσιμες πανελλαδικές εξετάσεις. Τι καλύτερο για έναν καθηγητή όταν προκρίνει στις κρίσιμες εξετάσεις να τεθούν όχι δύσκολα θέματα, τα οποία μπορούν να λυθούν μέσα στη σχολική τάξη, αλλά εξεζητημένα θέματα, τα οποία... στέλνουν αδιάβαστους τους υποψηφίους και ενισχύουν το κύρος των καθηγητών ιδιαίτερων μαθημάτων στην «πιάτσα»...
Εκτός από τα συμφέροντα, αναπτύσσεται και ο συντεχνιασμός. Ενδεικτικά η ΟΛΜΕ, παρότι γνωρίζει ότι αυτό είναι θεσμική εκτροπή που θα πλήξει το αδιάβλητο των πανελλαδικών εξετάσεων, ζήτησε από την ηγεσία του υπ. Παιδείας να παρέμβει και να ακυρώσει την πρώτη απόφαση της ΚΕΕ.
Και από κοντά ο λαϊκισμός. Η Eνωση Ελλήνων Φυσικών ζήτησε «συγγνώμη γι’ αυτά τα θέματα από τους μαθητές ως ύστατη προσπάθεια να σώσει την τιμή και το κύρος της επιστήμης»! Από κοντά ανέλαβαν δουλειά τα κόμματα. Εν μέσω προεκλογικής περιόδου ο ΣΥΡΙΖΑ πρότεινε «κατάργηση των γενικών εξετάσεων και μετακίνηση προς την ανοιχτή πρόσβαση στα ΑΕΙ». Στην Κουμουνδούρου ξέχασαν γρήγορα τις συνεχείς διαμαρτυρίες των πρυτάνεων ότι «δεν υπάρχει σάλιο» ούτε για τους υπάρχοντες φοιτητές.



Δημοσιεύτηκε στην Καθημερινή της 31/5/2012

Δεν υπάρχουν σχόλια: