Σάββατο 19 Νοεμβρίου 2011

Στον απόηχο της εκδήλωσης τιμής στον Νίκο Σπίθα

Στην εκδήλωση της Ιστορικής Λαογραφικής Εταιρείας, την Τρίτη 15 Νοεμβρίου, η οποία ήταν αφιερωμένη στον καλλιτέχνη Νικόλαο Σπίθα από δική μας λάθος διαχείριση των ομιλητών παραλείψαμε να δώσουμε το λόγο στον κ. Γιώργο Τουτουδάκη. Καταθέτουμε παρακάτω τη μαρτυρία του, η οποία δεν ακούστηκε στην εκδήλωση, και του ζητάμε ειλικρινά συγγνώμη.
«Και η δική μου μαρτυρία», λέει ο κ Τουτουδάκης, «Μεγάλωσα στα πόδια όλων αυτών των ανθρώπων. Το σιδηρουργείο του πατέρα μου Γιάννη Τουτουδάκη και του θείου μου του Κωστή, ήταν απέναντι από το σπίτι του γιατρού Ζωγραφάκη, του Νιωτάκη, το μπακάλικο του Πέτρου Σγουρού, εκεί δίπλα στον αρχαιολογικό χώρο της Λατούς [«Καμάρας», μπροστά από το κατάστημα του ΟΤΕ], τότε δεν είχε ανασκαφεί.
Λίγα μέτρα παραπάνω το μαγαζί του Νίκου Σπίθα με τον κουνιάδο του Κωστή Λουλά. «Ηλεκτρολογικά Είδη». Εγώ πιτσιρίκος, μ' έστελνε ο πατέρας μου ή ο θείος μου για καμιά λάμπα, ή ασφάλεια, ή καλώδιο, πάντοτε έμπαινα από τη πίσω πόρτα, αφού ήταν πιο κοντά στο μαγαζί μας....
Μερικές δεκάδες μέτρα το λιμάνι, το εστιατόριο του Χαρή, στον κεντρικό δρόμο ο Σπύρος ο Δαβράδος με τα γλυκά του, δίπλα το κουρείο του Διαμαντόπουλου με τον Ανδρουλάκη, παραπάνω ο δικηγόρος Μανώλης Μενεγάκης με τη Μαριάνθη, νονός μου. Ο δήμαρχος Καπετανάκης κάθε μέρα ρωτούσε τον Ανδρουλάκη, αν αφήσουν τίποτα πίσω για να τους θυμούνται οι Αγιονικολιώτες.....Που να φανταστεί ότι αυτός με τον Κούνδουρο και το Σωτήρχο θα απογείωναν τη πόλη....
Μια παρέα ανθρώπων, τολμώ να πω, καλύτεροι από μας. Μια παρέα που με σημάδεψε και τους κουβαλάω και θα τους κουβαλάω πάντα μέσα μου. Όχι μόνο ως νοσταλγία, αλλά και ως μέτρο σύγκρισης»
Επίσης σχετικά με την εκδήλωση λάβαμε την παρακάτω επιστολή από την κα Συμινελάκη-Ζουράρη, δυστυχώς, αφού είχε ήδη πραγματοποιηθεί η εκδήλωση.
«Προς την Ιστορική-Λαογραφική Εταιρεία Ν. Λασιθίου
Κύριοι,
Θα επιθυμούσα τα λίγα λόγια που σας στέλνω, να διαβαστούν, εάν το εγκρίνετε, στην εκδήλωση για το Νίκο Σπίθα.
Ο Νίκος Σπίθας, εκτός από αγαπημένος μου θείος, ήταν ο άνθρωπος, τον οποίον, πάντοτε, θαύμαζα για την ευαισθησία που είχε απέναντι σε ό,τι όμορφο και καλαίσθητο έβλεπε.
Γι’ αυτόν ήταν «τέχνη» να βλέπει τον κόσμο απ’ τη χαρούμενη πλευρά του και να βγάζει το καλοσυνάτο και πηγαίο χιούμορ, που τον χαρακτήριζε, στον κάθε άνθρωπο που συναντούσε.
Ήταν χαρά μου όταν πήγαινα στο σπίτι του, φοιτήτρια ακόμα, να μου δείχνει τους πίνακές του. Θαύμαζα τα τοπία του, την υπομονή με την οποίαν καθόταν και τα φιλοτεχνούσε, την αγάπη του προς αυτά, αλλά και τη μανία του να τα τελειώσει, για να του φύγει το άγχος, το άγχος του καλλιτέχνη.
Πριν ένα μήνα πήγα στο «Σύλλογο Ηλεκτρολόγων Αγίου Νικολάου». Είδα αναρτημένη στον τοίχο μια φωτογραφία του. Συγκινήθηκα. Η κοπέλα του γραφείου πρόσεξε τη συγκίνησή μου και μου είπε: «Είναι ο Νίκος Σπίθας, ο ιδρυτής αυτού του Συλλόγου». Εμείς οι παλιοί είμαστε άγνωστοι στον Άγιο Νικόλαο, μου φάνηκε, λοιπόν, ότι συνάντησα ένα παλιό αγαπημένο μου πρόσωπο.
Θα ήθελα να μεταφέρετε στους παρισταμένους αυτά τα λίγα λόγια μου για τον Νίκο Σπίθα, ο οποίος είχε τόσα χαρίσματα σαν άνθρωπος και σαν καλλιτέχνης και ο οποίος είχε τόσα χαρίσματα σαν άνθρωπος και σαν καλλιτέχνης και ο οποίος είχε υπάρξει ένα χαρούμενο και σεβαστό πρόσωπο της παλιάς κοινωνίας του Αγίου Νικολάου.
Βαρβάρα Συμινελάκη-Ζουράρη».
Με την ευκαιρία επιθυμούμε να ευχαριστήσουμε όλους όσοι παραβρέθηκαν στην εκδήλωση τιμής στην πολυδιάστατη προσωπικότητα του Νίκου Σπίθα και ιδιαιτέρως όσους συνέβαλλαν στην άρτια διοργάνωσή της. Τις κόρες του κκ Μιράντα και Αλίκη, τον γαμπρό του κ. Βρεττό Μυλωνά, τους φίλους του που έλαβαν το λόγο: τον πατέρα Ευάγγελο Παχυγιαννάκη, τους κκ Στρατή Κουρουπάκη, Γεώργιο Συντιχάκη, Νίκο Χαριτάκη, τον κ. Καλογιαννάκη, τον κ. Λουλά και τους άλλους που τραγούδησαν.
Τον γιατρό Μανώλη Ζωγραφάκη για την παραχώρηση των κινηματογραφικών στιγμιότυπων. Τους μουσικούς κκ Κωνσταντίνο Λυμπρίτη και Μανώλη Κλώντζα  για το πολύ ωραίο χάπενινγκ. Τους κκ Νίκο Κοϊνά και Λεωνίδα Κλώντζα οι οποίοι κάλυψαν δημοσιογραφικά την εκδήλωση καθώς επίσης την ΑΝΑΤΟΛΗ και τον 104,4 του Γιώργη Τουτουδάκη για την προβολή της.
Τέλος, λυπούμαστε γιατί ο χώρος του Επιμελητηρίου αποδείχθηκε μικρός για τους πολλούς φίλους του Νίκου Σπίθα και ζητούμε την κατανόηση όσων δεν μπόρεσαν να παρακολουθήσουν την εκδήλωση λόγω πληρότητας του χώρου και αποχώρησαν.
Για την Ιστορική-Λαογραφική Εταιρεία Ν. Λασιθίου
Ο Πρόεδρος
Ι. Σταμέλος

Δεν υπάρχουν σχόλια: