Τρίτη, 28 Ιουλίου 2009

Γαβράς μείον δώδεκα

Η Εκκλησίας της Ελλάδος θεώρησε ότι η σκηνή με τους ρασοφόρους που καταστρέφουν τα μάρμαρα του Παρθενώνα είναι ανακριβής και την θίγει. Απαίτησε γι’ αυτό από το υπουργείο Πολιτισμού να αφαιρεθεί από το φιλμ που προβαλλόταν στους επισκέπτες του νέου μουσείου η επίμαχη σκηνή. Οι υπεύθυνοι του μουσείου αφαίρεσαν την σκηνές από το φιλμ (συνολικής διάρκειας 13 λεπτών, εκ των οποίων 1 λεπτό και 40 δευτερόλεπτα υπογράφονται από τον Κώστα Γαβρά). Όμως όπως γράφουν τα ΝΕΑ σήμερα (28-7-09) η πράξη τους αυτή έφερε τα αντίθετα αποτελέσματα. «Καθώς η είδηση της περικοπής- υπενθυμίζει καταστροφές 18 αιώνων που έχει υποστεί και από χριστιανούς η Ακρόπολη, και ιδιαίτερα ο Παρθενώνας, ο οποίος μετατράπηκε σε ορθόδοξο ναό, καθολικό ναό και μετά την Άλωση σε τζαμί- αναπαράγεται από τα διεθνή μέσα ενημέρωσης, φωτίζοντας εκείνο ακριβώς που θέλησε να αποσιωπήσει η Εκκλησία» γράφει η Μ. Αδαμοπούλου (ΝΕΑ 28-7-09).

Ο Κώστας Γαβράς 27-7-09 δήλωσε:
"Σκοπός μου ήταν να δείξω - βασιζόμενος σε αναμφισβήτητα ιστορικά γεγονότα - ότι η σταδιακή " συρρίκνωση " του Παρθενώνα δεν πρέπει να αποδοθεί σε τυχόν φθορές μέσα στο χρόνο ή σε ενδεχόμενες αδυναμίες της κατασκευής του αλλά αντίθετα οφείλεται στον φανατισμό των ανθρώπων καθώς και στην βαρβαρότητα των διαδοχικών εισβολέων, χωρίς να ξεχνά κανείς τις ασύστολες λεηλασίες του λόρδου Eλγιν, πρέσβη της Μεγάλης Βρετανίας.
Στη σκηνή που κόπηκε βλέπουμε μερικούς βανδάλους " παλαιοχριστιανούς " να καταστρέφουν τα γλυπτά που κοσμούσαν το αέτωμα του ναού θεωρώντας τα είδωλα και αναπαραστάσεις ακολασίας. Φαίνεται ότι ο ελληνικός κλήρος ζήτησε στη Διοίκηση του Μουσείου της Ακρόπολης όπου προβάλλεται η ταινία να κόψει αυτή τη σκηνή.
Η ιστορία επαναλαμβάνεται : οι θρησκόληπτοι που άλλοτε ακρωτηρίαζαν τα αγάλματα, σήμερα επεμβαίνουν και κόβουν τις εικόνες. Το πεδίο των λογοκριτών εμπλουτίσθηκε με ανώτερους δημοσίους λειτουργούς των οποίων το καθήκον είναι η προστασία της Δημοκρατίας. Οι νόμοι που προστατεύουν τα Πνευματικά Δικαιώματα των Δημιουργών ( Droits d'Auteur) απαγορεύουν ρητά οποιαδήποτε αλλαγή σε μία κινηματογραφική ταινία χωρίς τη συγκατάθεση του σκηνοθέτη.
Θέλω να κάνω σαφές το εξής:ο κύριος σκοπός της ταινίας μου είναι να αποδειχθεί ότι ο λόρδος Eλγιν κατέστρεψε μέρος του ναού και έκλεψε τα αγάλματά του για κερδοσκοπικούς λόγους : ο αγοραστής - δηλαδή ο κλεπταποδόχος - ήταν το αγγλικό κράτος. Τα αγάλματα αποτελούν αναπόσπαστο στοιχείο του Παρθενώνα".

Ο Καθηγητής Δημήτρης Παντερμαλής, δήλωσε:
Απαντώντας, μάλιστα, στον διευθυντή του Μουσείου της Ακρόπολης Δημήτρη Παντερμαλή -ο οποίος υποστήριξε πως «προς αποφυγήν κάθε παρεξήγησης και δεδομένου ότι η μεν περίοδος καταστροφής είναι πέραν κάθε αμφιβολίας, αλλά οι συνθήκες άγνωστες, κρίθηκε σκόπιμο να παραμείνει η αναφορά στο γεγονός ως είχε και να εκπέσει ένα πλάνο 12 δευτερολέπτων, το οποίο έτσι και αλλιώς δεν έχει σχέση με την ουσία»- ο κ. Γαβράς λέει:
«Λυπάμαι πολύ τον φουκαρά τον διευθυντή του μουσείου, γιατί προσπαθεί να δικαιολογήσει τα αδικαιολόγητα. Προφανώς εξετέλεσε άνωθεν υπουργικές εντολές. Θα μπορούσε, όπως θα γινόταν σε κάθε δημοκρατική χώρα, να με πάρει τηλέφωνο και να το κουβεντιάσουμε».

Το υπουργείο Πολιτισμού
Το υπουργείο Πολιτισμού από την πλευρά του ένιπτε τας χείρας του, εξηγώντας στα «ΝΕΑ» (28-7-09) πως «η απόφαση για την περικοπή του βίντεο ανήκει στη διοίκηση του Μουσείου». Την ίδια ώρα ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων δήλωνε πως είναι «εναντίον οποιασδήποτε λογοκρισίας. Πρόκειται για αδιαμφισβήτητα ιστορικά γεγονότα. Δεν μπορούμε να κατακρίνουμε τι έγινε τον 4ο αιώνα μ.Χ. με τη νοοτροπία του 2009».

Σε κάθε μουσείο τα εκθέματά του μιλάνε για τον πολιτισμό της εποχής τους και των ανθρώπων από τους οποίους προέρχονται. Τα ίδια τα μουσεία, όμως, μιλάνε για τον πολιτισμό εκείνων που τα έχτισαν και τα λειτουργούν. Εμείς σήμερα μετά τη δημιουργία και τα εντυπωσιακά εγκαίνια ξαναεπιστρέψαμε στη γνωστή μας καθημερινή πρακτική: υποκρισία, κουτοπονηριά και ήξεις αφίξεις. Ποια «μάρμαρα καλούν τα μάρμαρα» και τρίχες κατσαρές; Φασαρία χωρίς ουσία και λόγια εκ του ασφαλούς: δεν είμαι αρμόδιος, δεν υπάρχουν τεκμήρια, μόνο 12 δευτερόλεπτα και πράσινα άλογα. Κρίμα ρε Παντερμανλή και σε είχαμε για σοβαρό.
Ποιοι τελικά σ’ αυτή τη χώρα φοράνε παντελόνια; Ο λογιστάκος Σημίτης, ο Πάγκαλος, ο μακαρίτης ο Μάνος Χατζιδάκις και παντελόνια τέλος. Έτσι για να μην ξεχνάμε. Ποιος άλλος από αυτούς που άσκησαν εξουσία σήκωσε ανάστημα στους δογματικούς των διαφόρων «-ισμών» σ’ αυτή τη χώρα διακινδυνεύοντας την καριέρα του; Διότι άλλο είναι να μη διακινδυνεύεις τίποτα και να μιλάς εκ του ασφαλούς και άλλο να μιλάς με το κεφάλι στον πάγκο του χασάπη.
Την πατήσανε γιατί θέλανε να πουλήσουνε μούρη με τον Γαβρά. Όπως ήθελε παλιότερα και ο Τσαλδάρης και ο Κοσκωτάς με τον Χατζιδάκι. Ναι αλλά άμα γίνει η στραβή ούτε ο Χατζιδάκις, ούτε ο Γαβράς ούτε και κανένας επώνυμος που σέβεται το όνομά του θα αρνηθεί τη δουλειά του γιατί ο Παντερμαλάκος μασάει και τρώει και τα κουκούτσια, ο φουκαράς. Κι ο Σαμαράς του Χάρβατ μαζί του. Αν είχανε προνοήσει να αναθέσουν σε κανέναν σκηνοθετάκο της παρέας τους το φιλμάκι ποιος θα έπαιρνε είδηση τα 12 δευτερόλεπτα;… Αυτοί ας πρόσεχαν και εμείς βοήθειά μας μ’ αυτούς που έχουμε για να προβάλουνε το θετικό πρόσωπο της χώρας μας.

Δεν υπάρχουν σχόλια: