Η Σουζάννα Παπαδοπούλου γεννήθηκε στην Αμαλιάδα. Σπούδασε Μαθηματικά στο Πανεπιστήμιο Αθηνών στο οποίο εκπόνησε και τη διδακτορική της διατριβή. Εργάστηκε στο Πανεπιστήμιο Αθηνών ως βοηθός και επιμελήτρια. Ως βοηθός, ερευνήτρια, υφηγήτρια και αναπληρώτρια καθηγήτρια εργάστηκε και σε διάφορα πανεπιστήμια της Γερμανίας. Από το 1982 είναι Καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Κρήτης. Είναι η πρώτη γυναίκα στη χώρα μας που κατέλαβε πανεπιστημιακή έδρα σε Μαθηματικό Τμήμα.
Το επιστημονικό έργο της είναι πλούσιο. Έχει ακόμα διατελέσει Πρόεδρος του Μαθηματικού Τμήματος του Πανεπιστημίου Κρήτης (1986-1991 & 1995-1997) και κοσμήτορας της Σχολής Θετικών και Τεχνολογικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Κρήτης (2002-2008).
Έχει τιμηθεί με αρκετά βραβεία ενώ το 2009 ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας Κάρολος Παπούλιας, της απένειμε το 19ο βραβείο «Εξαίρετης Πανεπιστημιακής Διδασκαλίας εις μνήμην Β. Ξανθόπουλου και Στ. Πνευματικού». «Η διαδρομή της», όπως αναφέρεται στο σκεπτικό της επιτροπής, «χαρακτηρίζεται από μία συνεχή προσήλωση στις αρχές της ακαδημαϊκής αριστείας και μία εξαιρετική αφοσίωση στην εκπαιδευτική διαδικασία και στη διδασκαλία των φοιτητών». Είναι η δεύτερη γυναίκα που τιμάται με το βραβείο αυτό.
Το Σάββατο 24 Απριλίου το Παράρτημα Λασιθίου της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας θα την ανακηρύξει Επίτιμο Μέλος του, σε τελετή που θα πραγματοποιηθεί στο REX στον Άγιο Νικόλαο. Στο πλαίσιο αυτής της εκδήλωσης είχαμε την παρακάτω συνομιλία.
- Πότε καταλάβατε ότι είχατε κλίση στα μαθηματικά;
- Όταν άρχισα να μαθαίνω Ευκλείδεια Γεωμετρία.
- Πόσο σημαντικό ρόλο παίζει το περιβάλλον που μεγαλώνουμε για τις επιλογές που κάνουμε στη ζωή μας;
- Θεωρώ αυτονόητο ότι παίζει σημαντικό ρόλο. Για να επιλέξεις κάτι, πρέπει να το γνωρίσεις.
- Οι μαθηματικοί στο σχολείο σας παίξανε κάποιο ρόλο στις επιλογές που κάνατε για τις σπουδές σας;
- Δεν επέλεξα ήδη από το σχολείο να σπουδάσω Μαθηματικά. Άρχισα, από επιλογή μου, τις σπουδές μου στο Τμήμα Φυσικής του Πανεπιστημίου Αθηνών. Κατά τη διάρκεια του πρώτου έτους ξεκαθάρισα ότι προτιμούσα τα Μαθηματικά και στο δεύτερο έτος μετακινήθηκα με μετεγγραφή στο Τμήμα Μαθηματικών. Θεωρώ σοβαρό μειονέκτημα του σημερινού νομοθετικού πλαισίου το ότι τέτοιου είδους μετακινήσεις δεν είναι τώρα δυνατές.
- Τα μαθηματικά είναι για λίγους ή μπορούν όλοι το ίδιο καλά να αναπτύξουν ιδιαίτερες μαθηματικές ικανότητες;
- Όλοι μπορούν να αναπτύξουν μαθηματικές ικανότητες. Όπως σε όλες τις ανθρώπινες δραστηριότητες, δεν μπορούν όλοι να φθάσουν στο ίδιο επίπεδο.
- Ποια η άποψή σας για την ύλης στα μαθηματικά της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στη χώρα μας σήμερα; Αυτά τα μαθηματικά πρέπει να διδάσκονται οι μαθητές;
- Δεν θεωρώ την ύλη, που διδάσκεται, ως πολύ κατάλληλη. Νομίζω ότι θα ήταν καλύτερο να ελαττωθεί η συσσώρευση γνώσεων και να δοθεί έμφαση στην άσκηση της μαθηματικής σκέψης. Αυτό επιτυγχάνεται σε αυτή την ηλικία καλύτερα με τη μελέτη κλάδων όπως η Γεωμετρία και η Θεωρία Αριθμών.
- Γιατί ορισμένοι λαοί, όπως οι Ούγγροι, έχουν δημιουργήσει σχολές και άλλοι όχι;
- Δεν έχω αρκετή ενημέρωση ώστε να απαντήσω αυτή την ερώτηση. Παίζουν ρόλο η επιστημονική παράδοση ενός λαού, η γενικότερη κουλτούρα του, διάφοροι κοινωνικοί παράγοντες.
- Η Χριστίνα Φίλη μου είπε ότι είστε η πρώτη γυναίκα μαθηματικός στη χώρα μας που κατέκτησα έδρα πανεπιστημίου. Είναι αληθές; Πώς νοιώθετε γι’ αυτό;
- Ναι, αληθεύει. Δεν νοιώθω κάτι ιδιαίτερο.
- Αντιμετωπίσατε δυσκολίες στην καριέρα σας λόγω φύλου;
- Όχι.
- Το κοινωνικό γίγνεσθαι πόσο μπορεί να επηρεάσει την ανάπτυξη της επιστήμης των Μαθηματικών;
- Κάθε ανθρώπινη δραστηριότητα επηρεάζεται από το εκάστοτε κοινωνικό περιβάλλον. Δεν είμαι σε θέση να δώσω ακριβέστερη απάντηση στη συγκεκριμένη ερώτηση. Δεν έχω μελετήσει τι θέμα.
- Το ότι είστε στο Πανεπιστήμιο Κρήτης είναι επιλογή σας;
- Το ότι ήλθα στο Πανεπιστήμιο Κρήτης ήταν αρκετά τυχαίο. Μετά όμως ποτέ δεν σκέφτηκα να φύγω.
- Ένα βραβείο δημιουργεί πρόσθετες υποχρεώσεις;
- Μετά από μια βράβευση δεν έχεις το δικαίωμα να υπολείπεσαι έστω και κατ' ελάχιστο από αυτό, που σου αναγνωρίσθηκε.
- Πιστεύετε ότι ο πνευματικός κόσμος, σήμερα, ανταποκρίνεται στα κελεύσματα και τις προκλήσεις των καιρών;
- Νομίζω όχι, αλλά θα προτιμούσα να μην επεκταθώ.
- Ποια κατά τη γνώμη σας είναι η κορυφαία στιγμή των Μαθηματικών διαχρονικά;
- Η καθιέρωση της λογικής απόδειξης ως του μέσου συναγωγής μαθηματικών συμπερασμάτων. Δεν πρόκειται βέβαια για μια “στιγμή”, αλλά για μια περίοδο των αρχαίων Ελληνικών Μαθηματικών.
- Τι είναι αυτό που κατά τη γνώμη σας καταξιώνει τον άνθρωπο;
- Το να είναι πράγματι άνθρωπος. ( Ως χαρίεν εστ' άνθρωπος, όταν άνθρωπος ή.)
- Τι θα συμβουλεύατε έναν σημερινό μαθητή που θέλει να σπουδάσει μαθηματικά;
- Να προσπαθεί περισσότερο να κατανοεί παρά να γνωρίζει, περισσότερο να εξασκεί τη σκέψη του παρά να παρακολουθεί τη σκέψη άλλων.
- Τι είναι αυτό που κατά τη γνώμη σας καταξιώνει τον δάσκαλο;
- Η πρόοδος των μαθητών του.
-Σας ευχαριστώ.
-Κι εγώ σας ευχαριστώ.
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου