Πέμπτη 16 Ιουλίου 2009

Κοινωνικό κενό

Ο Στ. Ζούλας στη σημερινή Καθημερινή σε άρθρο του με τίτλο "Βαριεστημένοι, αλλά βολεμένοι", θίγει το θέμα της δημόσιας εκπαίδευης και Παιδείας.

"Δεν είναι τα βιβλία και η ύλη. Είναι ο τρόπος που γίνεται εδώ και χρόνια η διδασκαλία στο σχολείο", γράφει. " Κακά τα ψέματα, με ελάχιστες εξαιρέσεις, η πλειονότητα των δημόσιων καθηγητών, βαριεστημένοι και βολεμένοι στη μονιμότητά τους, ουδόλως ενδιαφέρονται να προκαλέσουν το ενδιαφέρον των μαθητών τους. Ελλείψει οποιουδήποτε κινήτρου, ελέγχου, αλλά και αξιολόγησης δεν δίνουν άλλωστε λογαριασμό σε κανέναν. «Οποιος θέλει ας μάθει, όποιος δεν θέλει, στα φροντιστήρια» σκέφτονται και μπαινοβγαίνουν ασκόπως και ακόπως στις τάξεις τους, με τους μαθητές τους να μετρούν ανάποδα τα λεπτά «διδασκαλίας» σαν να προσμένουν το τέλος του μαρτυρίου τους.

Αυτή είναι η εικόνα των απαξιωμένων δημόσιων σχολείων, χρόνια τώρα. Για να αλλάξει δεν αρκούν οι υποσχέσεις για νέα βιβλία, νέα προγράμματα, περικοπές της ύλης και άλλα μεγαλεπήβολα που έχουμε ξανακούσει. Για να αποκτήσει νόημα και περιεχόμενο το δημόσιο σχολείο χρειάζεται πρωτίστως να αλλάξουν νοοτροπία οι εκπαιδευτικοί. Ελεγχος, αξιολόγηση και κίνητρα χρειάζονται. Ας το καταλάβουν και οι ιθύνοντες που στέλνουν -όχι τυχαία- τα παιδιά τους στα ιδιωτικά σχολεία".

Νομίζουμε όμως ότι ξεχνάει κάτι πολύ σημαντικό ο αρθρογράφος: την τεράστια αλληλεπίδραση του σχολείου με την κοινωνία. Όλα αυτά που περιγράφει δεν γίνονται σε συνθήκες "κοινωνικού κενού". Πώς το 'λεγε η Γαλάτεια Καζαντζάκη "εικόνα σου είμαι κοινωνία και σου μοιάζω".


Δεν υπάρχουν σχόλια: